"Elindult az Európai IQ bajnokság. A nemzetközi verseny kapcsán – immár sokadszorra - felmerül a kérdés: mitől függ az IQ-teszt eredménye és egyáltalán mi is az az intelligencia. A múlt században két önálló, nemzetközi konferenciát is rendeztek, hogy végre definiálják az intelligencia fogalmát. Mindkét találkozó eredménytelennek bizonyult.
Abban egyeznek a vélemények, hogy valamilyen problémamegoldó képességről van szó. Nagyjából az is körvonalazódni látszik, hogy a problémamegoldó-képesség logikai, racionális, téri és nyelvi területen mutatkozik meg a leginkább.
– A Harvard Egyetem professzora, Howard Gardner elmélete a legszélsőségesebb: szerinte a zenei képességek, a mozgáskoordináció és a szociális, illetve a belső, azaz intraperszonális problémamegoldó képesség is az intelligencia részei. De ezt a tézist semmilyen kutatás nem alapozza meg – teszi hozzá a pszichológus.
Az IQ tesztek is nagyon sokféle képességet mérhetnek.
– Általában az intelligencia velejének nevezhető logikai képességet vizsgálják, de számos egyéb részképességre – szókincsre, nyelvi készségre, műveltségre - kiterjedhet a vizsgálat.
Rigó hangsúlyozza: a részképességek és az intelligencia kapcsolata újabb vita tárgyát képezi a kutatók körében.
– A „kompromisszumos” elmélet szerint az átlag alatti intelligenciával rendelkezőknél erős az összefüggés az intelligencia és a részképességek között. Azaz a kevésbé intelligens emberek vélhetően műveletlenebbek, nyelvi képességeik elmaradnak az átlagtól. Ugyanakkor a kiemelkedő intelligenciával rendelkezőknél előfordulhat a differenciálódás, azaz nem valószínű, hogy minden részképességükben kiemelkedőek lennének.
Hogy mitől függ az intelligencia? Természetesen ezzel kapcsolatban is többféle kutatás készült. Elsősorban együtt és külön nevelkedett ikreket vizsgáltak.
– Ebben a kérdésben is született kompromisszumos álláspont. A heterogén társadalmakban, például Brazíliában, ahol a legszegényebb és a leggazdagabb rétegek között 30-50-szeres jövedelemkülönbség lehet, a környezeti feltételek tűnnek fontosabbnak, vagyis a táplálkozás, a környezet ingergazdagsága, a iskolai oktatás minősége. Dániában többé-kevésbé kiegyenlítettek a jövedelmek, jól működik a szociális rendszer. Érdekes módon ott inkább a genetika játszik szerepet az intelligencia meghatározásában.
Ami viszont biztos: kamaszkorra kialakul az intelligencia végleges szintje. Ezután már hiába gyakorlás, az IQ-teszt eredménye nem javul jelentősen, az intelligencia ugyanis az egyik legstabilabb személyiségvonás."
Forrás: 168 Óra Online